Kædeolie

Her finder du vores store udvalg af produkter til at beskytte din cykels bevægelige dele. Det er vigtigt at beskytte og pleje de bevægelige dele med olie og fedt, så holder din cykel og dens sliddele længere.

Beskyt cyklens bevægelige dele

Det er vigtigt at smøre din cykelkæde og andre bevægelige dele af flere årsager. For det første giver en smurt kæde mindre friktion mellem kæden og tandhjulene, hvilket sikrer en mere rolig og stabil kørsel og samtidig mindsker sliddet på kæden. En smurt kæde er også mindre udsat for rust, sand, snavs og korrosion.

Hos Cykelpartner har vi en række af de mest populære olie- og fedtmærker fra f.eks. Muc-Off, Squirt, Morgan Blue og Finish Line. Herunder også biologisknedbrydelige produkter.

Hvilken type kædespray/kædeolie skal jeg bruge?

Der findes overordnet set tre typer af kædespray eller kædeolie:

  • Våd olie: Når det er vådt og koldt i efterår og vinter, er det den våde cykelkæde olie, du bør gå efter. Fordelen ved våd olie er, at den er mere flydende og derfor giver bedre smøring af din kæde under disse vejrforhold. Ulempen ved denne olie er, at den tiltrækker mere snavs og skidt og kæden derfor bør renses oftere.
  • Tør olie: Den tørre olie bruges mest om sommeren og forårets tørre dage. Olien danner en beskyttende hinde omkring kæden, der holder skidt og snavs ude, men ikke smører kæden lige så godt som en våd olie. Det betyder, at du skal smøre din kæde oftere.
  • Universalolie: Som et alternativ findes der universalolier, der kan bruges under alle vejrforhold. Disse olier er dog generelt væsentligt tyndere end våde og tørre olier. Universalolien bliver derfor let skyllet af i regnvejr og du skal derfor ofte smøre kæden.

Ud over disse tre findes der også voksbaserede smøremidler der lægger en beskyttende hinde over f.eks. din cykelkæde. De voksbaserede smøremidler skal dog ofte erstattes, og virker bedst i varmt vejr. Hvis du er i tvivl om hvilken olietype du skal vælge, anbefaler vi, at du vælger en våd olie, da den dækker de flestes behov.

Udover ovennævnte kan man også få kædespray til elcykler. En kædeolie til elcykler sørger for at alle bevægelige dele kører optimalt. Ydermere beskytter olien mod korrosion.

Læs mere om våd vs tør kædeolie i artiklen her.

Hvor ofte skal jeg smøre min kæde?
Hvor ofte du skal smøre din kæde er afhængig af hvor meget du bruger din cykel, til hvad du bruger den og hvilken type olie du anvender. Hvis du blot pendler til og fra arbejde/skole er det nok at smøre kæden 5-6 gange om året. Bruger du din cykel til sport og især MTB, bør du rengøre og smøre din kæde efter hver tur, for at beskytte den bedst muligt.

Olie vs. voks -hvad skal du vælge?

Hvorfor er det nødvendigt at anvende kædeolie?

Din olie til cykelkæden er en afgørende faktor, for at få den bedst mulige køreoplevelser. Da det er en bevægelig del, kræves der en del vedligehold og opmærksomhed, for at du får mest mulig performance og levetid ud af den. Hvad angår performance, giver en smurt cykelkæde mindre friktion mellem kæden og tandhjulene, så du får en både mere stabil kørsel. I forhold til levetid, giver regelmæssig brug af cykelkæde olie et mindre slid på kæden og den bliver samtidig mindre udsat for rust og andre former for tæring.

Bremseolie og bremsevæske

Bremsevæske hjælper med at levere den ultimative bremsekraft til din cykel og anvendes til hydrauliske skivebremser. 

Vigtigt – brug den rigtige bremsevæske til din cykel

Både til MTB, Cykelcross og racercykler er det vigtigt, at du bruger den rigtige bremsevæske til sin cykel, når du arbejder med hydraulisk bremseolie.

Alt efter bremser, er mineralsk olie eller DOT hydraulisk olie det rette for dig. Oftest er det synligt på selve bremsegrebet, om det er den ene eller anden slags olie der passer til dine bremser. Skulle du ende med at bruge den forkerte olie, vil du i løbet af en relativt kort periode opleve, at dine bremser stopper med at virke. Det vil vi gerne hjælpe dig til at undgå og derfor gennemgår vi herunder kort de forskellige bremsevæsker til cykel.

Ejer du, eller påtænker at købe en cykel med Shimano bremser, vil du oftest skulle bruge mineralsk olie. Shimano er nemlig blandt de få, der bruger denne type bremseolie.

Dot 3, DOT 4 og DOT 5.1 bremsevæske

De fleste bremsesystemer i dag - altså bremsesystemer på nyere cykler bruger DOT bremsevæske. Du er sikkert faldet over både DOT 3, 4 og 5.1 bremsevæsker før, og tallene indikerer blot kvaliteten, hvor 5.1 er den af højeste kvalitet. 

På nogle bremsegreb, vil du indimellem opleve, at der står “only DOT 5.1”. Du behøver ikke frygte at have brugt DOT 3 eller 4 bremsevæske af den grund. Producenten ønsker blot, at du som forbruger anvender den bedst mulige olie til deres bremsesystem, og derfor ser de gerne, at du bruger en DOT 5 bremsevæske.  -Se det derfor blot som en anbefaling.

Holdbarhed på de forskellige DOT bremsevæsker:

  • Bremsevæske DOT 3 → 1 år
  • Bremsevæske DOT 4 → 2 år
  • Bremsevæske DOT 5.1 → 3 år

Vi håber du er blevet klogere på bremsevæsker til cykel, og nu kan foretage et kvalificeret valg. Du er naturligvis også altid velkommen til at ringe og få support, skulle du være i tvivl om noget. Du kan ringe til os på telefon 39 40 31 31 eller sende en mail til info@cykelpartner.dk.

Forgaffelspray

Forgaffelspray også kaldet forgaffel beskyttelse, er med til rense og beskytte din cykels affjedring, og dens stødabsorberende dele. Ved regelmæssig pleje af din forgaffel er du med til at forlænge dens funktionsdygtighed og i sidste ende dens levetid.

Udover rense og beskytte din suspension forgaffel med forgaffelspray, er det en god ide at vedligeholde den med gaffelolie. Gaffelolie eller suspension oil hjælper med at give dig den optimale affjedring i din forgaffel.

Låsespray

En låsespray er uundværlig i et hvert hjemme værksted. En låsespray er din hjælp til alt ved låsen, om det gælder låsen selv, hængsler, beslag eller andet.  

Olie til gearnav

Vi anbefaler at du smøre olie på gearnavet mindst hvert andet år, for ca. 5.000 km du cykler og selvfølgelige oftere ved behov. Det er vigtigt at sørge for, at navet er smurt op, for at cyklen kører gnidningsfrit.